Reklama
 
Blog | Mikuláš Ferjenčík

Financování volebních kampaní aneb Dvě a dvě je pět

Pirátská strana zveřejnila další várku výročních zpráv politických stran. Čísla dokládají, jak moc politici „mystifikují“ o nákladech na volební kampaně. Ani v oficiálně přiznaných výdajích nejsou politici schopni zajistit, aby se jimi deklarované náklady shodovaly s výroční finanční zprávou. Posuďte sami...

Kampaně placené přes společnosti typu Vydavatelství Pražan s.r.o. ve výročních finančních zprávách samozřejmě nejsou vůbec. Informace čerpáme z článku serveru Naše peníze (volby do poslanecké sněmovny) a z článku časopisu Týden (podzimní volby). Vezměme to tedy pěkně popořadě.

ČSSD měla levnější kampaň díky „množstevní slevě“

Výdaje na volby podle výroční zprávy: 270 000 000 Kč

Výdaje na parlamentní volby: 160 000 000 Kč + výdaje regionů
Výdaje na podzimní volby: 56 000 000 Kč + výdaje regionů

54 000 000 Kč tedy zřejmě zaplatily regiony, nebo něco nesedí. Další otazníky se vznášejí nad tím, že kampaň ČSSD byla opticky řádově mohutnější, než kampaň ODS a udané náklady to vůbec neodrážejí.

ODS ztratila 100 000 000 Kč

Výdaje na volby podle výroční zprávy: 541 000 000 Kč
Výdaje na parlamentní volby: 160 000 000 Kč + cca 40 000 000 Kč v regionech
Výdaje na podzimní volby: 40 000 000 Kč + 200 000 000 Kč výdaje regionů

Kdesi cestou se tedy ztratilo 100 000 000 Kč.

Reklama

TOP 09: „54+43=107“

TOP 09 se často chlubí tím, že je nejtransparentnější parlamentní stranou. Čísla o jejích nákladech na kampaň jsme tedy čerpali přímo z webu TOP 09. O to větší překvapení nás čekalo, když jsme zjistili, že ani takový matador, jako je Miroslav Kalousek, si nedokáže pohlídat, aby součty seděly.

Výdaje na volby podle výroční zprávy: 107 000 000 Kč

Výdaje na parlamentní volby: 37 000 000 Kč + 17 000 000 Kč v regionech
Výdaje na podzimní volby: necelých 30 000 000 Kč + 13 000 000 Kč výdaje regionů

Otázkou tedy je, zda je TOP 09 tou pravou volbou pro ministerstvo financí. Nabízí se i myšlenka, jestli údajná transparence TOP 09 není jen „mystifikace“.

Věci veřejné – lepší nevědět

V návalu afér, které se k Věcem veřejným přihnaly, trochu zapadlo, že ani jejich deklarované a reálné náklady neodpovídají realitě. Přitom si v časopise Vydavatelství Pražan, který propaguje Věci veřejné, ABL koupila inzerci za 14 milionů korun. Člověk by tedy čekal, že další kličky nebudou potřeba.

Radek John ještě v březnu hrdě prohlašoval, že kampaň bude stát „Véčka“ pouze okolo 10 000 000 Kč a strana na této částce trvala i po volbách. Připočítáme li pěkných 40 000 000 Kč, které šly na podzimní volby, dostaneme se na …108 000 000 Kč, které jsou ve výroční zprávě.

To by nebylo až tak překvapivé. Mnohem zajímavější je otázka, kdo politické straně půjčil těch cca 60 000 000 Kč, které zjevně potřebovaly na zaplacení volební kampaně, když ještě neměly volební příspěvek.

KSČM škrtá o sto šest

Hlavu nám naopak zamotala KSČM. Místo deklarovaných 60 000 000 Kč ji volby podle výroční zprávy stály 30 000 000 Kč. Proč tomu tak je, nedokážeme odhadnout.

Závěrem

Zveřejnili jsme i výroční finanční zprávy významnějších neparlamentních stran (Zemanovci, KDU-ČSL, Suverenita, Zelení). Těm nechť se věnují další. To je ostatně i důvod, proč zprávy zveřejňujeme, jedině vytrvalý tlak občanů snad časem přinutí staré struktury, aby se co do otevřenosti  alespoň přiblížily Pirátům. Kromě transparentního účetnictví máme navíc transparentní i účet.

P.S. TOP 09 jistě potěšilo rozhodnutí Úřadu pro ochranu osobních údajů, které umožňuje zveřejňování sponzorských smluv na Internetu. Své výroční zprávy tak může zveřejnit celé a ne jen z části, když už si na jejich zveřejňování dělá PR. Tristní potom je, že navzdory tomu, že jsme výroční zprávy za rok 2008 a 2009 v únoru zveřejnili, se žádná další parlamentní strana nepřidala a neumístila své hospodaření na Internet sama od sebe.

Reportáž ze zveřejňování výročních zpráv

Selhání masmédií

Psáno pro Pirátské noviny