Reklama
 
Blog | Mikuláš Ferjenčík

Pirátská strana v Berlíně atakuje 5%

Mají Piráti potenciál k tomu stát se digitálními následníky Zelených a uzurpovat si trvale část voličského koláče? Pirátská strana Německa dává jasnou odpověď - je to jen otázka času. V zemských volbách v Berlíně Piráti atakují 5% hranici, vládní FDP nechávají daleko za sebou a mají prakticky jistou účast svých zástupců v zastupitelstvech většiny městských částí (k tomu stačí 3% hlasů a volí se od 16 let).

Pirátská strana Německa v roce 2009 plně využila svého náskoku (existovala tehdy už 3 roky) a od té doby s převahou drží pozici nejsilnější neparlamentní strany v Německu. Stabilní voličská podpora 2% voličů a 12 000 členů po celé zemi znamenají, že se z Pirátské strany pomalu stává vlivná organizace. Dosud však Pirátům chybí výraznější volební úspěch. Desítky komunálních zastupitelů nestačí.

V Berlíně se ovšem zřejmě schyluje k průlomu Pirátů do velké politiky. Berlínští PIRATEN mají necelé tři týdny do zemských voleb (konají se v neděli 18. září) preference 4,5%, které navíc mají vzestupnou tendenci.

Berlínští Piráti se profilují na klasických Pirátských tématech (transparentní stát, zapojení veřejnosti do rozhodování a svobodný internet), za svou ovšem přijali i řadu obecně liberálních postojů – práva homosexuálů, menšin a liberalizaci přístupu ke drogám. K tomu do boje táhnou i s konceptem základního příjmu a do kampaně přidali i pirátskou kreativitu. Plakáty s hesly „Zeptejte se svých dětí proč volí Piráty“ nebo „Proč tu visím, když stejně nejdete volit“ kampaň příjemně zpestřují. Všechny plakáty berlínských Pirátů jsou ke stažení zde.

Reklama

Na volební kampani je potom vidět vysoká míra organizace – 12 000 plakátů zvládli berlínští Piráti vyvěsit na lampy pouličního osvětlení během jediného týdne – a slušný rozpočet 35 000 euro, který je sice nesouměřitelný s parlamentní konkurencí, ale už se s ním „dá pracovat“.

Berlínské kampaně jsem se zúčastnil i já a bylo to dost inspirativní. Můžete si přečíst reportáž z návštěvy Berlína. Asi se tam ještě jednou vypravím nasát vítěznou atmosféru.